icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Mike Noya

Ontwerper Secundair

Sinds 1983 ben ik nauw betrokken bij technisch tekenen in diverse vakgebieden. Van 2000 tot 2012 was dit in de railsector. Na 7 jaar in andere technische vakgebieden te hebben gewerkt, ben ik in 2019 weer begonnen in het vakgebied rail en zo bij Nexus Rail terecht gekomen.

Op het vlak van technisch tekenen is veel veranderd. Toen ik hier mee begon werden technische tekeningen voornamelijk handmatig gemaakt. In 1986 begon de overgang naar tekenen met een computer. Vanaf die tijd heb ik met veel verschillende CAD applicaties gewerkt waaronder Microstation, AutoCAD en vele andere vector programma’s. Met computers maakte ik naast technische tekeningen ook 3D -, geografische - en data-gekoppelde tekeningen en zelfs animaties. Rond 2000 was in de rail tak de overgang van handmatig - naar digitaal in volle gang. Tegenwoordig is digitaal in de rail bijna volledig doorgevoerd. Zelfs engineering , ontwerpen, monteren en controleren gaan die kant op.

In het vakgebied rail, worden technische tekeningen zelden beoordeeld op esthetiek. De tekening is vooral gericht op het voorzien van informatie. Hiervoor zijn strakke regels en afspraken gemaakt en er zijn tools ontwikkeld. Als Ontwerper Secundair is de uitdaging voor mij nog steeds om tekeningen te maken die aan de regels voldoen. De informatie op een tekening moet duidelijk zijn en de lezers begeleiden en sturen naar de volgende stap in een project.

De informatie op een tekening moet duidelijk zijn en de lezers begeleiden en sturen naar de volgende stap in een project.

In treinbeveiliging krijg je te maken met het doorvoeren van eenvoudige wijzigingen tot het oplossen van zeer complexe veiligheidsvraagstukken. Onze goede projectorganisatie zorgt er voor dat opdrachten beheerst en geleidelijk verlopen naar een succesvolle oplevering. Tijdens de oplevering kunnen er echter in hoog tempo onverwacht meerdere problemen voordoen. Door jaren kennis, ervaring en sterk teamwork weten we dit altijd snel naar een goed resultaat om te buigen.

Flexibiliteit is dus gewenst. … en humor!

 

Bekijk ook de verhalen van andere collega's