Spooraannemer VolkerRail heeft in opdracht van ProRail op het traject tussen Leiden en Utrecht het spoor geschikt gemaakt voor de nieuwe dienstregeling.
Afgelopen weekend is hard gewerkt aan het spoor bij Bodegraven-Reeuwijk en rondom Alphen aan den Rijn. Deze aanpassingen hebben er voor gezorgd dat er vanaf medio december op het traject in de spitsuren elk kwartier een trein kan rijden.
Naast het feit dat er meer treinen in de spits kunnen rijden, heeft VolkerRail in samenwerking met ingenieursbureau Nexus Rail het ontwerp zo gemaakt dat bij de beveiligde spoorwegovergang op de Goudseweg in Bodegraven-Reeuwijk, de spoorbomen minder lang gesloten zijn. Dit om de doorstroming van het verkeer op de overweg te verbeteren.
Ook is een deel van de overweg aangepast met een stuk STRAIL overwegplaat: een duurzaam overwegdek dat is bestand tegen langdurige en zware belasting.
Tegelijkertijd heeft de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de verkeerssituatie rondom de spoorwegovergang bij de Goudseweg en andere overwegen aangepast. Dit om filevorming op de spoorwegovergang te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren.
In Alphen aan den Rijn is een wissel vervangen door een groter type wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden en met een hogere snelheid kunnen passeren. Daarnaast is de treinbeveiliging en stroomvoorziening aangepast en zijn er raildempers op het spoor geplaatst om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.
Afgelopen weekend kwam alles samen en zijn de installaties door VolkerRail gewijzigd en door Nexus Rail uitvoerig getest en is het spoor vanmorgen 04.38 uur succesvol indienst gegeven.